دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲
یافته‌های اولیه نشان می‌دهند یک شکل روزآمده شده واکسن کرونای شرکت مدرنا می‌تواند میزان آنتی‌بادی‌ها بر ضد سویه اُمیکرون را هشت برابر افزایش دهد

به گزارش آوای خزر، به نقل از گاردین این واکسن جدید شرکت آمریکایی مدرنا که نخستین واکسن با ترکیب «دو ظرفیتی» است باعث محافظت در برابر سویه اُمیکرون کروناویروس و سویه اصلی آن می‌شود و به گفته این شرکت نامزد اصلی برای برنامه‌ها تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن در پاییز است.

دکتر پل برتون، مدیر پزشکی ارشد شرکت مدرنا گفت این واکسن جدید میزان آنتی‌بادی‌ها را به چنان میزانی بالا برده است که تزریق سالی یکبار آن به عنوان واکسن یادآور یا تقویتی می‌تواند کافی باشد، مگر اینکه سویه‌ کاملا متفاوتی از کرونا شایع شود که نیاز به طراحی دوباره واکسن را به وجود آورد.

این واکسن جدید به نام  mRNA1273.214 از ترکیب ۲۵ میکروگرم از واکسن اصلی مدرنا با ۲۵ میکروگرم از واکسنی که به طور اختصاصی برای سویه اُمیکرون تهیه شده است، ساخته می‌شود. این واکسن ۵۰ میکروگرمی در کارآزمایی‌های مرحله دوم/سوم به ۴۳۷ نفر که قبلا دو دوز اولیه و یک دوز یادآور  واکسن اصلی مدرنا را در ابتدای پاندمی دریافت کرده بودند، تزریق شد.

شرکت مدرنا هنوز داده‌های کامل این کارآزمایی را منتشر نکرده است، اما بر اساس بیانیه مطبوعاتی‌اش، در افرادی که یک تزریق این واکسن را دریافت کرده‌اند- یعنی چهارمین واکسن‌شان در کل- را دریافت کرده‌اند- میزان‌های آنتی‌بادی بر ضد اُمیکرون در چهار هفته نخست پس از تزریق هشت برابر افزایش یافته است.

حدود یک چهارم افرادی که در این کارآزمایی شرکت کرده بودند، قبلا دچار کووید شده بودند، و در این افراد میزان آنتی‌بادی حتی بیشتر افزایش یافت. به گفته برتون، در حالی که میزان‌های آنتی‌بادی بالای ۴۰۰ واحد برای پیشگیری از عفونت کافی به نظر می‌رسد، در این کارآزمایی میزان‌های آنتی‌بادی تا حد ۶۰۰۰ هم در افراد بدون سابقه عفونت کووید و میزان‌های تا حد ۹۵۰۰ در افراد با سابقه عفونت کووید مشاهده شد.

نخستین زیرسویه کرونای اُمیکرون با نام BA.1 در اواخر سال میلادی گذشته شناسایی شد و امواج شدیدی از کووید را در سراسر جهان ایجاد کرد. گرچه ظاهرا این سویه شدت کمتری از سویه‌های پیشین داشت، اما واگیری بالای آن باعث شد که میزان بستری‌ها و مرگ‌ها ناشی از کرونا افزایش یابد و سیستم‌های بهداشتی زیر فشار شدید قرار گیرند.

بعدها زیرسویه‌هایی حتی واگیرتر کرونای اُمیکرون شامل BA,2 و نیز BA.4 و BA.5 هم ظهور کردند که امواج بیماری بعدی را باعث شدند.

واکسن دوظرفیتی شرکت مدرنا زیرسویه BA.1 را هدف قرار می‌دهد، اما به گفته برتون، حتی اگر میزان حفاظت ایجاد شده بوسیله آ در برابر زیرسویه‌های جدیدتر اُمیکرون اندکی کاهش یابد، باز هم برای ایجاد محافظت درازمدت کافی خواهد بود.

اگر این واکسن یادآور باعث حفاظت یک ساله در برابر کووید شود، راه برای برخورد با این بیماری به شیوه‌ای مشابه ویروس آنفلوآنزا گشوده می‌شود که سویه‌های آن به طور مداوم زیر نظر قرار دارند تا اشکال جدید وارد واکسن برای فصل بعدی شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها